Hammadde olarak şist ve ağır petrol çeşitlerinin işlenmesinden
kalan artıklar kullanılacak. Teknolojiyi geliştiren uzmanlar, kalitesi
bakımından sentetik petrolün yüksek kaliteli hafif Norveç çeşidi ile
kıyaslanabileceğinden eminler. Yeni petrolün maliyeti ise varil başına 30
doları aşmayacak.
Daha ekolojik ve enerji yoğunluğuna
sahip gelecek yakıtın temelini sentetik petrol oluşturacak. Fakat üretim
teknolojisi, hammaddenin oldukça erişilir olmasına rağmen yüksek
kategorilerden. Örneğin bunlar şist ve ağır petrol çeşitlerinin işlenmesinden
kalan artıklar. ABD ve bazı Batı ülkelerinde sentetik sıvı yakıtın kendi üretim
süreçleri geliştirilmiş bulunuyor. Sözü edilen süreçler çeşitli uygulama
aşamalarında bulunuyor.
Rusya da yeni yakıt türleri olarak
sentetik petrol üretmek niyetinde. Bu, ekolojik standartlar ve etki açısından
benzin, gazyağı ve dizel yakıtının kalitesine artan taleplerle izah ediliyor.
Rusya’da şist çok. Katran gibi ağır
çeşit petrollerin işlenmesinden kalan yan ürünler her petrol rafinerisinde var.
Bunu, enstitüdeki hidrojenasyon işlemler laboratuarının yöneticisi Lüdmila
Gulyaeva açıkladı. Sözlerine göre, hammaddeyi kullanarak minimum harcama
örgören ve maksimum yarar sağlayan işe yaklaşımı bulmak kalıyor. Aslına
bakılırsa Sovyet idelerini tazelemek (eskiden Sovyetler Birliğinde de şistler
işlenirdi), bilimsel içerikle doldurmak, sivil sanayi dallarının geliştirilmesi
için uygun hale getirmek gerek.
Rusyalı uzmanların idesi şöyle: su ve
katran karışımından önceden hazırlanan emülsyon mikrona kadar ezilmiş şist ile
karıştırılıyor. Donmasına olanak vermeyen belirli derecede bu karışım özel bir
cihaza gönderilir. Aynı zamanda cihaza oksidan pompalanır. Sözü geçen karışımın
tam olarak yanmadığı halde gaz ayrılanıyor. Gaz zararlı katkılardan temizleniyor
ve belirli kimyasal reaksyonların yardımıyla sentez gazına dönüşüyor. Sentez
gazı kendi tarafından çetin teknik sisteme sokuluyor. Burada gaz yeniden
reaksyona katılıyor. Sonuçta gaz, sentetik petrol gibi artık yüksek
hidrokarbona dönüşüyor.
Böyle petrolün benzin, gazyağı, dizel
ve başka petrol fraksyonlarına ayrılması sonucunda gereken yakıt çeşitleri
üretilebilecek. Teknolojisinin karmaşıklığı, sözü edilen manipülasyonların
gerçekleşeceği tüm gerekli koşulların ortaya çıkarılmasında.
Teknolojiyi geliştiren uzmanlar, bu
yolla elde edilen sentetik petrolün kalitesi açısından en yüksek çeşit Norveç
hafif petrolü ile kıyaslanabileceğini, ayrıca yüksek kaliteli petrol üretmeye
olanak sağlayacağını sanıyor. Yeni petrolün maliyeti 30 doları aşmayacak.
Bu gibi hammaddeden üretilen yakıt daha
temiz olacak, çünkü sentetik petrolde kükürt hiç olmayacak, bu ise büyük bir
artı. Sibirya, Uzak Doğu, Arktika’da sentetik maddeden benzin, gazyağı ve dizel
yakıtı üreten modül işletmelerinin kurulması halinde iyi bir etki elde
edilebilir. Bu, petrol rafinerilerinde çeşitlendirmelerin arttırılması ve yakıt
kalitesinin yükseltilmesi. Böylece çevreye olan yükü azalmış olacak.